12/12 – om ännu en lossnad mosaikbit.

Vi anlitade en av stans största kakelfirmor för toalett- och badrumsrenoveringarna förra året för att vi lite naivt faktiskt trodde de var bäst. Eller iaf bra. De tog totalentrepenad och vi kände oss lugna. Vi hintade om kontrakt men bemöttes med stora frågeteckensleenden. Där borde vi kanske dragit öronen åt oss.

Men. Frågan är ju, är det oss dom inte gillar eller är de ointresserade av reklamerande kunder generellt?

Det är inte många dagar från två månader sen vi först berättade om den lossnade mosaikbiten vid badkaret. Ingenting hände (förutom ett ”vi hör av oss”) så efter en månad tog vi kontakt igen. Då meddelades att en av cheferna skulle höra av sig någon gång efter den 28 november. Och jag frågade ju aldrig , tog bara för givet att det var 28 november i år som avsågs…?!

Nu har ytterligare en mosaikbit lossnat…

…så jag vänder mig till mina nosare: Vad tycker/tror du räknas som kotym att vänta innan vi kontaktar dem igen? Jag menar, vi vill ju inte tjata liksom. Det är ju ändå bara ett litet jefla badrum som kostade oss ungefär en kvarts mille vi snackar om?



    edit 13/12 kl 10:47

    Tänka sig! Som av en lyckosam slump landade i morse ett mail från kakelchefen i min inbox! Inga datum spikade, men till min glädje kommer firmans mest kompetente kakelsättare att göra jobbet! Jag är – trots sjukdag idag – så jäklans glad för ett fånigt moln har lättat nu!

    Å, tack för era omtankar, råd och tips! Jag ska bära dem med mig inför framtida battles i livet :)



    edit 14/12 kl 21:22

    Trots att jag svarade på mailet igår med vändande post hände det inget mer? Vågar jag hoppas på ett lagat badrum till nyår tro? *deja vu somfan*

10 kommentarer Lägg till din
  1. Tja, två veckor sedan! Allvarligt! Ring och tjata och gnata på dem dagligen om det är det som krävs! De har sumpat alla chanser till att du ska vara trevlig!

  2. Jag tror jag skulle skriva ett lite lagom kallilsket brev/mail. I det skulle jag nog lämna en vecka för respons och meddela att jag efter att den veckan gått skulle gå vidare till eventuell organisation (finns det någon sådan som organiserar kakelsättare eller våtrum i allmänhet?) och ARN. Alla såna brev/mail, skulle jag spara ihop och sedan skicka vidare.

    Typ så.

    1. Jag tror inte ARN tar an fall som rör hantverkare?

      Vi har medvetet skött nästan all konversation via mail för att det sen inte ska kunna bli missförstånd om vem som sagt vad. Dock, när jag desperat gråter och skriker i telefon och ber dem 1) förklara varför det inte är klart, och 2) ge mig ett datum för när de tror det kan bli klart, då var jag väl knappast i mitt esse… å andra sidan var inte firmorna det heller… och det här finns ju inte bevarat skriftligt för eftervärlden, på gott eller ont…

  3. Jag skulle också sätta en piffig rubrik som på mina mail, gärna innehållande ord som ARN eller dylikt och så begära läskvitto.

    Funkar inte trevlig får man ta till formell och förbereda sig för att kunna presentera sin sak i andra instanser.

  4. Jag håller med ovanstående. Börja låta. Gärna i skriftlig form så att ni har något att stå bakom om ni måste föra det vidare sen.
    Spara kopior på allt och se till att vara sakliga (betvivlar jag såklart inte).

    1. Det är faktiskt svårare än man kan tro att vara saklig när det är sånt som är så jäkla känsligt som ska behandlas. Jag brukar skriva ett ”fult” utkast först som jag sen kvickt raderar. I det skriver jag EXAKT det jag vill säga :D sen skriver jag ett nytt brev där jag gjort mitt bästa att vara artig och saklig! :)

      Hursomhelst är jag glad att jag inte behövt göra nånting eftersom jag fick ett mail imorse!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *