Reatider hejhej

Ut med det gamla och in med det nya. Rea! Vi älskar att hata den. På båda sidor av myntet är det pust och stön men i slutänden är det ändå så att det som är många handlares nödvändiga blir många kunders glädje.

Det är intressant att studera rea-kunden. Skickligast är det verkliga fyndarproffset. Liksom i vintagebutiker scannar hen utbudet och attackerar guldkornen med en kobras exakthet. Det finns också hen som bara har tur, som i omedvetet samarbete med fru Fortuna hittar rätt i djungeln av skräp och verkliga kap. Det kan vara hen som av en slump ska köpa det som reas ut eller hen som snubblar över en skatt utan att ens av letat efter regnbågen. En del köper onödigt och fel. En röd prislapp kan locka till felaktiga köp och av många anledningar är detta den ”sämsta” kunden av alla. Vi har alla drabbats av rearuset och vet att baksmällan efter rea-felköp kan göra ondare än flera andra dåliga beslut i livet. En del kräks ut detta bakrus på fel vis men de flesta har bara ånger, ångest eller ont i magen. Slutligen finns det kunden som ”fuskar”. Det är hen som rekar butikerna i förtid för att gissa sig till fynden, och beroende på anledning till detta står jag antingen bredvid och buar eller hejar.

För många människor är reorna faktiskt enda möjligheten att fylla garderoben. Loppis och realisationer är låginkomsttagarens vänner i motvinden. För dessa är rean nog lika ovälkommen men nödvändig som för många av oss handlare. Det har därför varit med stigande bestörtning jag tagit del av negativa reaktioner kring priskampanjer som Black Friday men även till ”vanliga” reor. Missförstå mig inte nu, jag tycker det är ett märkligt beteende av företag att kortsiktigt låta kassalådan fyllas istället för att satsa på sund lagerhållning och en långsiktig relation med sina kunder. Men jag tänker på nåt helt annat. Det jag menar är att många mänskor faktiskt inte har råd att handla till fullpris. Att kunna bojkotta rean är ett tecken på välstånd och ekonomiska tillgångar och jag tror inte att det är ”handla till fullpris” som de kritiska rösterna menar heller. Kräv istället att handlare och kunder jobbar hållbart.

För visst är det mycket som är galet. Det är galet att vi mänskor i stor utsträckning hypershoppar utan sans och vett. Och ja, det är helt galet att handlare pressar sina egna och andras prisnivåer så lågt att konkurserna inom vissa branscher har stått och står som spön i backen. Det är galet att kunder förköper sig och impulshandlar och utan eftertanke handlar prylar och kläder de varken behöver eller som är schysst tillverkade. Det är galet att marknaden så segt rättar sig efter de förutsättningar världen kräver och det är galet att västvärlden förbrukar jordens resurser på ett sätt som m å s t e förändras för att vi inte ska gräva våra efterföljande släktingars och medmänniskors alltför tidiga gravar.

Vi måste alla tänka på vårt handlande och agera medvetet kring både sällan- och vardagsinköp. Vi måste tänka miljöekonomiskt, handla mer miljömedvetet, äta miljösmartare, resa miljövänligt. Små steg i vardagen kan innebära stora förändringar för dig och initialt små för världen men… om många gör lite så blir det till slut mycket. Men att fördöma rean som sådan, det är nog fel väg att gå. Och det är faktiskt väldigt tillfredsställande att fynda en prissänkt vara! Det handlar bara om att fynda det en verkligen behöver, och att den som verkligen behöver får möjlighet att fynda utan att någon dömer eller tittar snett.

Tjenixen!


ps. på rubrikbilden bär jag en favvoklänning köpt till ordinarie pris, min reafyndade älskade kappa och ett par av en fin vän fådda silvriga pjucks!

O-viktigt
Ut med Knut

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *