3/5 – om ett &/%(€ moment 22.

Är en liten smula irriterad. Min fantastiska skrivare vägrar scanna till min dator. Försöker googla hjälp. Hittar flera med samma problem men ingen med en lösning. Försöker då få hjälp från HP. Stöter på patrull. För. När jag äntligen lyckats hitta var jag ska kontakta dem vill de ha serienummer och produktnummer på min pryl. Schår. Då talar HP om för mig att garantin på min produkt gått ut två månader innan jag köpte den. INNAN!? Men för *fult ord*. Jag klickar mig då vidare till ett formulär där jag kan claima att dom har fel. Och. Här kör jag fast. De vill nämligen ha ett inköpsbevis som talar till min fördel. Kvitto har jag såklart. Men hur ska jag kunna få in det i min dator? Anledningen till att jag vill ha support är ju att skrivaren vägrar scanna till datorn…

Jag känner mig som Josef K. Bara lite mindre förstående. Och mer förbannad. Nu ger jag upp.

Trevlig helg!

1/5 - om utvandrad sverigedemokrat och ROT-fusk.
Dagsens tips: förberedelse is the key.
13 comments Lägg till din
  1. Det låter som ett exempel på tingens inneboende ondska mot mänskligheten.

    Jag har fått en scannermus av mitt jobb, och eftersom den gick att installera även hemma så lät jag sonen göra detta. Scanna gick utmärkt – men att sen kunna använda den scannade bilden som av sig själv sparade i ett format som var helt okänt för datorn… näe, det sket sig. Så glädjen var kort och intensiv.

    Jag har visserligen min datamake att tillgå, men jag törs inte tjata på honom nu. Har tjatat om buskarna i trädgården sedan snön smälte bort – så när han väl kommit igång med det vågar jag inte ta fram blåslampan direkt igen.

    1. Haha! Tillverkaren kommer säkert hävda att din mus fungerar fint: den scannar ju 😀 men nä, klokt att inte tjata mer på maken kanske. Vänta tills efter helgen!

      Krams!

    1. Allt går att lösa, vet inte vilket format som godkändes (min textfil gick iaf inte) så jag hade säkert kunnat bara göra ett pdf eller jpeg av ett ”kvitto” eller ett foto jag tagit på kvittot med mobilen. Men det som irriterade så var ju att jag redan lagt en förmiddag på att få fason på skrivaren: när HP då inte ens låter mig kontakta dem för support jag har rätt till (produkten registrerades ju av mig hos dem dan innan nyårsafton, varför hävdar de då att garantin gick ut i oktober?!), jag ville bara kräkas på dom då!

      Krams!

    1. Japp. Mac. Men jag tror problemet ligger hos skrivaren för den beter sig inte som den ska enligt manualen. Har inte testat polsk reset, kanske löser det problemet?

      Ni är välkomna hit på kaffe och lek! Om han hjälper med skrivaren är det en bonus 🙂 hur låter Kristi Flygare? Jag är faktiskt ledig då! 😀

        1. = polsk reset 🙂

          Funkade inte att installera om via kabel. Alls. Orkade/hann inte wifi-anslutningen idag. Det ska ju bara funka… Allt annat fungerar förutom scanningsfunktionen. Risken är ju också att jag jinxar allt om jag börjar om! 😀

          edit: kom på att den ”polska” bara är att stänga av och sätta igång den igen… my mistake!

  2. Skriv ett mail, spara det utan att skicka, ta kort med mobilen, öppna utkastet i mobilen och maila det hela därifrån så slipper du göra om bilden eller skicka den till din dator först. 🙂 Lycka till!

    1. Så lätt är det tyvärr inte. Det är ett formulär som ska fyllas i och dokumentet som ska bifogas ska hämtas direkt i formuläret (vilket inte funkar på en mobiltelefon). Jag försökte bifoga en vanlig textfil men det godkändes inte. Antar att det kunde funka om jag omvandlar till pdf eller jpeg, men jag var så irriterad att jag stängde ner datorn och gick ut i solen med ungarna istället för att lägga mer tid på det där!

      Hela alltet är väl för att folk inte ska orka kontakta dem. Det är ju så sjukt dåligt att ett företag inte har vanlig enkel support på sina produkter utan att krångla till det på detta vis.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *