4/4 – om en solig förkänsla på vår, och vår stora femåring!

Dagsens tips: (mobilspelet) Temple Run.
6/4 - om välkomna och icke dito vårkänningar.

Lika klarblå himmel på den svenska västkusten som över Teneriffa och det doftar fågelkvitter och försiktigt knoppade kvistar. I lä är det uppåt 18° och imorgon när hela familjen är ledig tror jag vi ska försöka röja lite i trädgården! Eller… okej då… kidsen och Mallias röjer, jag är inte så bra på just den delen av husägandet 😉

Storasyster börjar bli lite stor. En lös tand hittades på semestern, idag var hon på sin första följa-med-en-kompis-hem-från-förskolan-på-lekdejt och hon kunde knappt äta frukost imorse av uppspelthet (tydligen hade det varit klent med lunchätande på förskolan också och jag väljer att sätta det på lekfeber-kontot och inget annat sjukdomsrelaterat) och i brevlådan idag landade klasslista, välkomstinbjudan och lite info inför… skolstarten i höst!!! Extra skoj från klasslistan är att alla kompisar från förskolegruppen hamnat i samma klass – precis som bl a ett av de andra gamla StorMotellsbarnen – och att det är 24 små kiddisar känns som helt okej (vet inte vad som är ”normalt” antal barn i en klass idag?). Lilla stora EmmaLi. Jag njuter av denna sista tiden med henne som ”min”! Snart är kompisarna viktigare än mamma och pappa och… tja, fast den tiden har säkert en sorg och en glädje på sitt vis också?

Imorgon är det förresten simlektion för Millan. Hon har redan bestämt att hon ska flyta då. Fast jag ska hålla i henne så hon inte landar på botten! Kanske vill hon hoppa i och simma tillbaka till kanten också, det hade hon inte bestämt än, och kanske vill hon glida lite också? Ska bli spännande att se hur det går! Sista dagarna i poolen på semestern gjorde hon enorma framsteg faktiskt!


    edit: åååh! turligt hänger en av mina vänner tillika simfröknar här i nosarna å kunde därför göra mig uppmärksam på att det är påsklov från simmet! hmm.. kan nog ha ett litet problem imorron när Milla tror hon ska på lektion ❤ 🙂
Dagsens tips: (mobilspelet) Temple Run.
6/4 - om välkomna och icke dito vårkänningar.
14 comments Lägg till din
    1. Jag pratade med en förälder till en blivande klasskompis (hon har äldre barn också) och hon trodde de kanske skulle delas till ettan sen. Då stämmer det ju rätt bra med antalet i er klass! Antar det isf har med lokaltillgång att göra?

      1. Japp, 56 barn, fyra grupper i F-klass och sedan tre grupper när de börjar ettan.

        Jag tycker ändå de har tänkt rätt med mindre grupper första året.

        1. Det finns fördelar med båda valen (om än jag antar det inte är något de kan välja, förutsättningarna är väl olika på de båda skolorna?). Med små grupper kan barnen få en fin gemenskap redan från början och det blir inte så rörigt som det kan bli när det är många barn. Med större grupper får barnen lära sig att dela på uppmärksamheten, och grupperna kan till första klass delas in så att de som passar bäst/vill vara tilsammans kan få gå i samma klass. Om det nu är så det går till?

  1. Det beror helt på hur många barn med speciella problem det finns i gruppen… I den trea vi har på vår skola finns 29 barn, det har flyttat in några sen ettan. Lärare, assistenter… Blir 32. … Och dörren går inte att stänga utan att flytta ett barns stol. I sexan är det 12 barn….

    Spännande med skolstart och tandtapp…. Känns som om det inta var så länge sen som mina rgna började.

    1. Men hujedamej så stor grupp!? Inte blir det väl lättare för de barn med lite större behov av stöd att få ro i ett sånt klassrum?! Skulle det inte funka med temporära baracker för att lösa lokalbehovet? Risken finns ju att de blir permanenta (våra barn går på en förskola som inhysts i baracker som från början var ditsatta för att lösa lokaltillgång medan den intilliggande skolan renoverades men som fortfarande, efter femton år tror jag, betalas hyra för… helt IDIOTISKT med tanke på att de står på kommunal mark och därför kunde varit mycket billigare i drift eftersom barackerna – eller ”paviljonger” som kommunen envisas med att kalla dem – är så permanenta de kan vara med ventilation, VA och isolering) men det är väl en risk man kan ta 😉

      Nä det underliga med ungar är ju att de åldras fortare än sina föräldrar som du vet! Det går fort så det gäller att hålla i sig!

  2. Ni får väl ha en egen simlektion 🙂 klitterbadet är stängt i helgen pga simtävling men håsten är väl öppen?

  3. ang. barngruppers storlek så tror jag det är vanligt med 20-25 barn i en vanlig klass, ofta är de då 2 eller 2,5 pedagog där. Lite högre personaltäthet i förskoleklass tror jag.

    Hos oss har de ju gjort om grupperna från förskoleklass till första klass och nu har vi ny rektor så risken är väl att det blir ”nytänk” igen och nya grupper och … ja.

    Tror att allmän stabilitet på skolan är viktigare än exakt antal barn i gruppen. Vissa pedagoger briljerar med 25 barn andra klarar inte att undervisa 15 :-s

    Hos oss är fritids den svåra biten, där är det 56 barn och ingen pedagogisk verksamhet alls utan mest fri lek, som mest 2 pedagoger, 10 olika rum att vara i och ja, alldeles förfärligt stökigt. Så att de ”bara” är 17 i klassen spelar liksom mindre roll när varje dag avslutas i totalt kaos…

    1. Det är ju helt omöjligt att få struktur på skolgången om det inte är nån kontinuitet?! Hur låter det på föräldrasamtal å så?

      Jag har ingen erfarenhet av fritids alls (gick hos dagmamma själv) men har inga höga förhoppningar så finns det chans att jag blir positivt överraskad 🙂 det låter himla rörigt att ha det som ni men… det är väl så det kommer bli? – förutom att det inte är så stort som hos er då!

      1. Det handlar nog mycket om hur stor respektive barnkull är tror jag, de vill väl göra det mesta av sina resurser. Innan hade vi 3 grupper med 5-8-åringar (femåringar, förskoleklass, 1-an och 2-an), Men när de som då var förstaklassar skulle bli andraklassare var de väldigt få och de nya förstklassarna var väldigt många, samtidigt som kritiken från femårsföräldrarna är massiv (med rätta!) så nåt var de ju tvungna att göra. Jag tycker nog att åldershomogen klass är bättre, även om jag själv gått i en 1-2-a och trivdes där. Det blir rörigt och oeffektivt.

        Nu är vår älskade bästa superfröken gravid, och det är ju fantastiskt roligt för henne, men en stor förlust för oss för då får vi en ny lärare till hösten. Igen.

        Fritids kan säkert vara fantastiskt, med rätt förutsättningar. Vi har inte det, men pedagogerna gör ju så gott de kan såklart!

        1. Jag tänkte ligga lite lågt med åsikter tills äventyret satt igång på riktigt! 😉

          Skojigt att M är gravid, hälsa massor från mig/oss! Men jag förstår att ni är lite ego-lessna 🙁

          Krams!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *