18/9 – om att kanske inte till fullo vara vad man heter.

En smula ironiskt faktiskt att jag just idag hade en kund som, när jag tipsade om att hos mig slutsålda kameraobjektivet kanske fanns att köpa på Expert, med ett snett leende ifrågasatte mitt tips: ”men dom kan ju ingenting?!” sa han och fortsatte ”jag är inte duktig, men jag kan mer än dem!?”. Jag ogillar att tala illa om konkurrenter men eftersom jag från andra kunder tidigare hört liknande historier poängterade jag att jag gifvetvis menade ”Expert i stan” – dvs den gamla sammanslagna kamera- & tv-handlaren som gått med i Expertkedjan som franshisetagare (och som har en stor kompetens inom sitt gebit). Dessa har nog inte heller typ mer än annonsering att göra med ”stora” Expertkedjan; den firma som senare under dagen satts i konkurs.

Det är sorgligt när företag går i graven tycker jag. Det drabbar så många (anställda förlorar jobbet, kunder förlorar sina rättigheter å kanske t o m varor och leverantörer, hyresvärdar och speditörer får inte betalt) och kan betyda allt från ”lite besvär” till personliga tragedier.

Mina funderingar går just nu till alla drabbade, och jag hoppas att så många som möjligt ska klara sig så bra som möjligt ur detta!

6 kommentarer Lägg till din
  1. Den ”nya” Expert var väl ”gamla” OnOf …som gick i konkurs?
    ”Gamla” Expert, däremot, har du jätterätt i om kompetens och framförallt har de service!

    1. Nja, dom köpte upp delar av OnOffs konkursbo och tog över många av hyreskontrakten tror jag, men i övrigt har du helt och alldeles rätt! Jag skickar ju inte kunder vidare till ett ställe jag själv inte litar på :)

  2. ”Vi är vad vi heter ditt Ex”!? ;)

    Nä fy mig, håller helt med ditt inlägg. Mängder av kompetens inom franchisebutikerna, sedan var det tydligen lite upp och ner inom dom 73(!) egenägda butikerna.

    1. Den lokala Expert-butiken har lämnat kedjan helt och hållet såg jag skymta förbi idag :) det bildas nog ett nytt samarbetsorgan, men det är förjäklans synd att ett namn som gått under kvalitetsstämpeln i så många år fick trampas ner av några klåpare utan koll på vare sig marknad eller kompetens. Tråkigt. Men troligen ofrånkomligt.

      Vi önskar ”gamla riktiga Expert” lycka till!

  3. Det är jättetrist när sånt händer. För det är ju många som drabbas i dessa sammanhang. Just Expert har jag ytterst lite bra erfarenheter av men jag önskar ju ändå inte att någon blir av med jobbet!

    1. Gamla ”riktiga” Expert är riktigt bra men så startade de upp ett gäng egenägda stormarknader – försökte väl konkurrera med Elgiganten, Siba, dåvarande OnOff och oss på NetonNet gissar jag. Det gick inte så bra tyvärr och nu håller jag tummar för att alla inblandade ska klara sig så bra som möjligt. Usch. Tänk att bli arbetslös? Eller inte få betalt som leverantör, hyresvärd eller speditör. Huvva.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *