23/8 – om vinterkläder (till barn).

22/8 - om bilbarnstol.
24/8 - om rävar bakom kulisserna.

Vi tar alltid i från tårna när det gäller ytterplagg till våra barn. Inte så att det måste vara dyrt och lyxigt, men det måste vara bra kvalitet och passform – å begagnade ”lyxplagg” är en bra kombo av funktion och ekonomi tycker vi 🙂 Efter att i flera år kört uteslutande med Polarns skalplagg vänstrade vi först med två jackor från H&M, sen med funktionsjacka från Didrikson och till slut en tjock overall från Molo. Facit på detta har varit ”alltid nöjd med P O.P, mycket nöjd med Didrikson, ganska nöjd med H&M och inte alls nöjd med Molo”. Men. Det måste ha varit så att den Traderaköpta Molo-overallen varit felbehandlad eller ett måndagsex? Helt bedrövlig passform och EmmaLi blev blötsnösblöt på både rumpa och knän 🙁

Förra året hade båda kidsen skaloveraller från Polarn O. Pyret hela vintern. När det var som kallast hade de underställ (i ull eller syntet, båda materialen har goda egenskaper men för olika användningsområden) och när det var som västkustvinterblötast hade de regnbrallor utanpå men allra oftast funkade det bra med bara overall. Till i år har vi införskaffat överdragsbyxor och jacka från Isbjörn of Sweden (har bara hört om en enda missnöjd användare av det märket!) till storasyster och som komplement till dessa ligger en overall från KappAhl i sin påse och väntar på tillåtelse att få stanna kvar – lillasyster från leka glatt i av syrran ärvda vinterplagg 🙂

Tre av de saker som avgör om kax-overallen från bo kvar är 1) att den är tillräckligt kvalitativ, 2) att snart-femåringen inte fortfarande kan ha sin skaloverall från förra året och 3) att vi inte blir övertygade om att det räcker med en (eller egentligen två; skaljacka och -byxor från P O.P finns också i källaren) ombyten för i vinter. Jag tycker den färgglada overallen är fin! Men att vara fin är ju ingen orsak till att tvingas hänga oanvänd i källaren direkt… Isbjörns-plaggen tror jag mycket på. Och att de är ohyggligt dyra försvaras med att de 1) är förjeflabra och 2) förhoppningsvis fortfarande har ett bra andrahandsvärde även efter båda systrarnas framfart?

Jag har jättetur och en kompis med barn som växer ur ungefär exakt EmmaLis storlek i tajmad intervall. Till i år hade jag glömt att hon hade en finfin gnejs-jacka i strl 110-116 (tror jag?) till salu… skit också. Egentligen föredrar jag sju dagar av sju att ”slippa” köpa nya plagg (ur privat- och miljöekonomiskt hänseende), men känslan av helt-ny är förstås lite lyxig också…

22/8 - om bilbarnstol.
24/8 - om rävar bakom kulisserna.
34 comments Lägg till din
  1. Jag har aldrig hört talas om Isbjörn of Sweden, men namnet i sig är ganska förtroendeingivande. Hoppas de håller vad de lovar. 🙂

      1. Vi gjorde en mycket liten test av polarns skalkläder när vi hoppade över en storlek hos isbjörn. Men nä! Enda nackdelen med dem förutom priset är att det är svårt att vara nöjd med annat när man har provat dessa.

        Och du, glöm regnbyxor ovanpå, de behövs inte! Vill man för värmen ha ett lager till är det bättre att ta det innanför!

        1. Nä till Isbjörnen behövs inga regnkläder har jag förstått, så då sparade vi ju in 149:- som ett sånt set kostar på Gekås – typ 🙂

          Återstår att bestämma hur vi ska göra med KappAhl-overallen… tycker verkligen den är pigg i mönstret men… frågan är om den blir använd? Och det går säkert att köpa en likadan begagnad nästa år? Det blir till att prova om Polarnoverallen funkar i år också. Isf går det ju att komplettera med underställ för att få upp värmen i den (overall är trots allt mest praktiskt eftersom hon klär på sig kvickt som attan då!)!

          1. Vi var ju supernöjda med Molos lyxvariant på vinteroverall föra året. Den bör passa i år också och sedan har vi en två storlekar större i garderoben köpt ännu billigare än den första.

            Min förhoppning är att skaloverallen från isbjörn passar i höst så att jag slipper släpa fram och tillbaka till förskolan. Till våren kanske ungen är så stor att jag hemma kan ha en storlek större isbjörn.

            1. Jag minns att jag viskade ett önskemål om vinteroverall till nån (Anna eller dig) när ni åkte till salgen i våras (eller höstas?) men det var visst nästan omöjligt att få tag på nåt i rätt storlek. Det är ruggigt praktiskt med overall på kidsen men nån isbjörnsoverall blir det inte. Om den inte kommer springande på oss. Typ 🙂

              ps. jag är ju inte så nöjd med Molos overall (den satt som en hösäck på) men det var kanske en gammal modell som dom fixat till nu!

            2. Jag har ju inte deras vanliga utan lyxvarianten, och den har förutom att ha varit bra passat perfekt!

              Att jag dessutom lyckades köpa en 2000 kr overall för knappa 400 kr eftersom reflexerna kanske skulle släppa gjorde ju valet med en svart overall enkelt! (reflexerna har inte släppt) När 104 är urväxt blir det en till en början för stor identisk i stl 116 köpt för ännu mindre pengar, typ 120 kr.,.

  2. Isbjörns kläder är i en helt egen klass! och som melkermamman skriver, enda nackdelen är att man inte kan ha nåt annat sen 😉 Förhoppningsvis kommer det att finnas mer på begagnatmarknaden nu när de är lite mer synliga, vilket är bra. Och visst, de är dyra i första inköp men om de lätt håller för 5-6 barn blir ju priset inte så farligt 🙂

    Det är miljövänliga också – glöm inte det!

    Och du, den där du hade över – bytte du eller har du en extra fortfarande? är det en skaljacka så kan jag förbarma mig över den 😉 till min växalåda 😀

    1. Men min ena bästis berättade att hennes kompis barns isbjörn fick en stor reva i sig första dan och det gick inte på nån garanti. Känner inte till några ytterligare omständigheter men det är klart att 1300:- för en engångsjacka är en smula dyrt 😉

      Jupp! Miljövänligheten är den klart avgörande faktorn i det här fallet faktiskt!

      Har mailat dig om jackan.
      Krams!

      1. Vilket får mig att undra, eftersom de bytte min overall på garanti trots att de faktiskt var ett ytterst tveksamt garantifall (dragkedjekläpp som lossnat) – och det helt utan knot ”vi skickar dig en ny och bifogar retursedel, använd den och skicka in din trasiga overall” var beskedet jag fick..

        1. Jaa… jag undrar också?! Men jag rotar inte mer i ärendet, det var ju inte min kompis utan en vän till henne så det känns inte som min business att lägga mig i där 🙂

          1. Spontant känns det som att sax, kniv eller yxa borde varit involverat för att det inte skulle vara ett garantiärende.

      2. Och där fick jag smidigt och enkelt igenom reklamationen på skaloverallen. (hittade ett mycket lustigt hål bredvid sömmen när den plockades fram för några veckor sedan) eftersom inte skaloverall finns längre får jag istället jacka + byxa (dessutom i storleken större än vi använder nu)! Kundservice stavas det, och en garanti för att man vågar köpa så dyra grejer! De ska liksom inte gå sönder utan anledning!

        1. Va skoj! Grattis, å sånt gillar jag!!

          Dragkedjan på EmmaLis isbjörnsjacka är helt bedrövligt dålig! Vi har gamla H&M-jackor som är bättre i konstruktionen där 🙁 men det är nog inget garantiärende tyvärr, bara en misslyckad materialkombination (klen dragkedja på tjockt tyg)?

          Jag är nöjd med kläderna så här långt, men hujedamej så lortiga de blir. Jag är van vid Polarns kläder som bara är att borsta av. I dom här liksom nöter sig lorten in i porerna på nåt vis och det går inte att bara borsta bort torkat grus 🙁 menmen. Man kan ju inte få allt!

          1. Vad säger du? En av anledningarna till att vi inte gillade pop var ju att de blev så ebarmeligt smutsiga så man var tvungen att tvätta hela tiden! Isbjörn blir ju aldrig smutsiga! Jag har brukat tvätta typ mitt i terminen och till jul- och sommarlov. Popkläderna hade jag helst tvättat varje vecka, men höll mig till var tredje.

            Hur är det, har du köpt begagnat? I så fall kan de må bra av en impregnering just för smutsavvisning.

            1. Nix köpt nytt i butik. Jag minns att Marina sagt samma sak om sina gamla pop-byxor (fast de var iofs begagnatköpta så jämförelsen är inte helt rättvis) men jag tycker inte vi behövt tvätta våra polarn så mycket – och de har varit både begagnat- och butiksköpta – men det kanske är så att de smutsar sig olika våra ungar? 🙂

            2. Kan så vara. M smutsar sällan ner sig, om han inte spiller mat! (till skillnad mot mig som barn)

            3. Om jag säger såhär: jag köpte ju kläderna på rea och då kostade jackan 900:- vill jag minnas. DET är den värd. Men om jag köpt den för fullpris hade jag blivit grymt missnöjd faktiskt. Detsamma gäller skalbyxorna. De tipsade Anna mig om att köpa och de är sjukt bra på så vis att de är tunna och smidiga och har ett smart gummiband under foten. MEN. Jag kan ärligt inte säga att jag tycker de är värda sitt pris faktiskt. När jag däremot använt dem till Millan och sen säljer dem vidare, DÅ är jag nog mer nöjd 😀

          2. hm, skumt det där! Jag har aldrig upplevt att dragkedjorna är dåliga (förutom den där V lyckades riva av kläppen då, men den tog de ju på reklamation).

            Och visst de blir ju jordiga och skitiga men de tål å andra sidan att tvättas! Jag brukar spola av dem i duschen, det funkar bra.

            De jobbar ju miljövänligt och avstår från att tillsätta ämnen som är onödigt miljöboviga, gissar att POP inte tänker så.

            Och på tal om reklamation så vägrade POP ju ta min reklamation på overallen ”jag kunde kanske få hjälp av nån butik med en lagningslapp om jag frågade snällt” – typ (och jag var MYCKET trevlig i mitt mail). Bekräftar ytterligare för mig att POP har usla kläder och usel kundservice och jag kommer aldrig mer att köpa ett nytt POP-plagg.

            Isbjörn däremot – de vet vad både kvalitet och kundservice är!

            1. Och jag var fullt beredd på att få tillbaka overallen och lagningslappar, med hänvisning till att den har några år på nacken!

            2. Jag är övertygad om att det handlar om vem du hamnar hos på reklamationsavdelningen. Jag har aldrig haft problem med polarns kläder eller deras kundtjänst (men har iof aldrig behövt reklamera begagnatköpta kläder 😉 men min bästa vän blev däremot enligt vad jag fick höra mycket dåligt bemött hos Isbjörn vid en reklamation.

              Det går heller inte att jämföra två plagg som kostar så olika mycket. Jag tycker om Polarn för de har en sund inställning till kläder och barn och jag vet att de jobbar mycket med miljön. Men. Om du säljer en jacka till barn för 1500:- så ligger det nog rätt mycket större ren vinst i det plagget än ett som kostar 800:-. Procentuellt kanske t o m större (jag vet ju inte i just de här fallen, men jag har ju lite koll när det gäller kläder/tyger och kostnader, å då tänker jag inte i huvudsak på min man!). Då kan man kosta på sig att skicka ut en ny omgång kläder eftersom marginalen ändå ligger på stora röda plus!

            3. jag ska vidarebefodra mailet så kan du se 🙁 och det ska ju inte spela nån roll vem du råkar hamna hos! Om en ettåring lyckas göra hål i deras overall – tyget har liksom bara gått isär, så är kvaliteten undermålig, punkt slut, i min bok. Och 800:- för skitkass kvalité är mycket dyrare än 1500:- för toppkvalité som håller för 5 ungar!

            4. Fast du… helt krasst var det väl inte en overall för 800:- för den var väl begagnatköpt? 😉 Och den var väl tvättad? Ett hål som det du fått är orsakat av ”yttre påverkan”, inte av ettåringen troligen utan av något annat (i sandlådan, i tvättmaskinen, i garderoben). Jag försvarar inte PoP till oändlighet och jag håller VERKLIGEN med om att det är dåligt att du inte ens fick en lagningslapp, men… jag tycker (ur konsumenträttslig synvinkel) att det var korrekt att avslå den reklamationen. Att Isbjörn eller nåt annat företag godkänner en likadan reklamation KAN bero på att de får färre reklamationer (inte bara procentuellt sett utan till rent antal) och då går det att skicka ut overaller på goodwill till höger och vänster!

              Men skicka gärna mailet, jag är alltid nyfiken på hur kundservice sköts på olika instanser! Å du darling, att det är skillnad på beteende beroende på vem du hamnar hos kallas ”mänskliga faktorn” och gäller lika mycket på båda sidor i reklamationsärenden 😀

            5. Nja, den var NY med lappar kvar, men köpt i andra hand, utan kvitto på Tradera. Jag betalade 550:- plus frakt för den (det finns ganska få 3-i-1-overaller på beggat-marknaden). Det är verkligen ett toppenkoncept, och snygg är den också. A är ju inte en unge som sliter hårt på sina kläder precis. Och det syns tydligt i verkligheten att tyget faktiskt gett med sig, att det är tyget i sig som haft en kvalitetsbrist där, förmodligen är det en noppa i tyget som skavts bort och då finns ju bara hålet kvar. Och jag är HELT medveten om att de inte MÅSTE ta reklamationen ur rättslig synvinkel. Å andra sidan tycker man ju att de borde värna om sitt rykte, och det har varit rätt många missnöjda kunder på sistone…. Att då inte åtminstone erbjuda en kompensation och lite lagningslappar? Nä. Bu Polarn och pyret.

          3. just det: Isbjörns dragkedjor är ju vattentäta (till skillnad från polarns) så de är lite trögare att få igen.

            1. Min Oscar Jacobson har också vattentät dragkedja men den är inte ens i närheten av så jämrans kass som Maalis Isbjörn 🙂

              Hehe! Vi kan nog inte övertala varanda om nånting gällande våra favoritmärken verkar det som så vi kanske ska bestämma oss för att inte diskutera saken mer :p

            2. Jag skulle gärna kolla på den dragkedjan, och du får gärna jämföra med våra, för ärligt så ska inte deras kläder ha dåliga dragkedjor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *