10/7 – om rolig reklam.

ICA var innovativa och kanske först? Två efterföljare i raden av ”följetongsreklam” på TVn är ÖoB och Findus, båda på sitt sätt otroligt roliga tycker jag!

ÖoB har med sin götteborshumor fått mig att gapskratta i soffan riktigt länge: ”Priiset e skillnaden!

 

Nu har Findus seglat upp som en god kombattant på guldäggshimlen! Fast det är kanske inte sevärdheten som bedöms i den däringa tävlingen iofs? Men ärligt, nog borde de där jeansen rendera ett specialpris? Felix Herngren är ett geni! ”OUMAJGADD! Mina disajnkvistar!!

 

En sak som slog mig häromdan var att det kanske är samma kille som skådespelar för båda företagen? Och jajemen, lite snabb efterforskning i ämnet visar att så är fallet. Men, förutom att hitta namnet på skådisen/stå upp:aren (som jag tycker är jäklans rolig) dök jag också på en hel sjö gnäll och kritik från personer som ”hatar den här typen av reklam mest av allt i världen” och ”aldrig mer kommer handla Findus bara för det” och jag blir lite förundrad: vilken typ av reklam tilltalar om den här avskys så hårt? Alternativt: vilka ord används om reklamer för glada menstruerande kvinnor? Eller icke särskilt trovärdiga tvättmedelsrekommenderande mammor och vackra män i dyra bilar?

Nu kan jag ju inte låta bli att fråga:

    Vad tycker du om den här typen av reklam? Är det bra eller kass?

 

Förresten kan jag försäkra att jag inte bor i nån mäklarannons, och plasten ska nog bort för att det ska gälla som ”designerkvistar”? :)
20120710-203854.jpg

14 kommentarer Lägg till din
  1. Det är ju helt underbart med ”humorreklam”!
    Ulf och Stig var länge ledande i sina respektive roller: söt och snäll men urbota korkad vs dumdryg (men skrynkligt charmig) besserwisser men NU har de halkat långt bakom the new man(är det verkligen samma)! ÖoB blir roligare för varje gång och Findusmannen är ju bara gudomlig. …även om jag inte håller heeelt med om att fryst är bättre än färskt.
    Vad gäller Findusreklamen ska man inte glömma att titta på barnen, särskilt dottern till mäklarannonspappan, i början njuter hon lika mycket som den fiskpinnestekande mamman gentemot den välmenande svärmodern!

    Alla mänskor med någon form av intelligens måste väl föredra att info packas med humor, t.o.m om det är
    reklambetald info?

    Ner med surpupporna!

    1. Ja, det där är ju det som gör de här reklamerna ytterligare mer sevärda; att de innehåller skådespelare ål thö wäj som agerar – även om de inte har huvudroll eller replik just då!

      Jupp det är samma person! Och rolig är han mä!

  2. Jag har bara sett en ÖoB-reklam tidigare och sedan den med designkvistar en gång. Fick höra att det är samma kille och fick kolla noga för att se att det verkligen var så. Jag kan inte yttra mig om följetongsreklam men måste ändå säga att dessa inte på något vis kommer i närheten av de värsta reklamsnuttarna jag sett.

    1. Man måste ju naturligtvis ta det för vad det är: dvs reklam. Men med det i åtanke tycker jag det är bra ”underhållning”!

      Anledningen till att jag frågade vad ni tyckte är för att jag stötte på en hel skog riktigt elaka och kritiserande kommentarer och jag tyckte det var både orättvist och märkligt; här har vi reklamfilmer som är roliga och välgjorda – till skillnad från nästan all dynga vi blir överösta av – och om man då är så kritisk till dessa, vilken typ av reklam tycker man då är bra? Eller iaf, vad för otäcka ord kan hars att säga om de ”tråkiga” och ”vanliga” reklamfilmerna?

  3. Hej, varit borta från blogg världen ett tag, men just idag gör jag ett kort gästspel och hoppade in till dig för att nosa vad som skett senaste månaderna.
    Jag älskar dessa reklamer och tycker det är tur att dom finns då det känns som det blir mer och mer reklam för varje år.
    Ha nu en fortsatt trevlig sommar! Kram /Jenny

    1. Hallå! Jag ligger också hjälplöst efter men nu fick jag ett pepp att skutta in till dig och uppdatera mig lite!

      Skoj att få så mycket medhåll om de här reklamerna, men det hade varit lika skojigt att få lite andra åsikter i ämnet ;D

      Krams!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *