6.8 – om kundkontakt från andra sidan.

Att få uppleva sin verklighet från annat håll än sitt eget är alltid skojsigt. Sällan kan jag låta bli att iaktta, och i vissa fall förundras av, fellow butiksanställdas stundtals märkliga beteende. Tillexempel finns det personal i en viss affär med havsbetoning i den här stan som inte direkt visade sin bästaste sida i samband med en felbetalning i helgen. Ett fel dom gjort alltså. Inte jag.

Vi hade gjort en retur i den här affären som vi för att inte avslöja dess riktiga namn kan kalla Surfaffären: ett par Ullis-shorts mot ett par Mattis-dito. Själv är jag typ matteinkompetent och märker först inte att mellanskillnaden jag betalar är alldeles för stor. Mattias är däremot kvickare i skallen och på väg ut ur shopen kollar jag kvittot. Vi ser att kassatjejen känner för en fet särskrivning här backat fel vara på ursprungskvittot och jag skuttar tillbaka för att påvisa den uppenbara felaktigheten (shortsen i påsen jag lämnade tillbaka ligger fortfarande på disken). Det blir en del oj och suck och stön och jag känner mig rätt obekväm. Men va tusan. Det rör sig om flera hundra för lite!? I min plånka.

Vis av erfarenhet håller jag mig utanför den rätt oproffsiga diskussionen mellan de två flickorna bakom disken (argt: ”hur har du gjort här”?). Efter en massa miniräknande försvinner den ena bruttan (hon som gjorde fel) och den kvarvarande kommer fram till att jag ska ha 350:- tillbaka. ”Går det bra med kontanter”? Jodå. Halvvägs ut på parkeringen gör jag en kvick överslagsräkning och inser att jag nu fått för mycket pengar tillbaka. Skutt in i Surfaffären igen och möts nu av om möjligt ännu mer suck och oj och hårkli (en ursäkt och/eller ett tack hade inte känts direkt malplacerat i det här läget?!) och till slut orkar jag inte med hennes velande (”hur har hon egentligen gjort”?) och tar kommandot,”Ta tillbaka dina pengar och ring mig när ni rett ut vad som blivit fel”. Hon får mitt nummer och jag antecknar kvittonumret på min retur.

Detta var i lördags. Idag ringde jag upp dom och frågade var mina pengar höll hus? Det var chefen som svarade. Han lät trött. Om det var på mig eller på sin personal vet jag inte. Han var proffsig nog att inte låta mig bli varse vilket.

    – *suck* Jag får ringa upp dig. *suck*
    Det går fint.

Efter tio minuter ringer tjejen som gjort ursprungsfelet upp mig.

    Kan du komma imorron tror du för då jobbar tjejen som gav dig fel pengar?
    Nä. Min man är på stan just nu. Jag ringer honom så kommer han och hämtar mina 245:-.
    Öh. Jaha. Ja. Det kan han göra.

Ridå.

För en gångs skull kan jag med gott samvete säga ”kunden har alltid rätt” ;)

15 svar på “6.8 – om kundkontakt från andra sidan.”

  1. Fisk säljer jag bara när de ringer in mig. Pluggar nämligen. Hur man får ett flashigt hem?

    Man köper ett ruckel. Snickrar. Säljer.

    Repetera proceduren under 10 år, fem gånger.

    =)

  2. Hej!

    Vad jättekul att du skrev! :)

    Menar självklart inte att man inte är duktig som stått ut med kolik (det har vi med gjort) osv.

    Menar inte duktig som ord utan mer såna mammor som måste hävda att dom är duktigare för dom har en speciell "duktig-mall" med saker man SKA göra som mamma. Så egentligen är det inte ordet duktig jag vill åt :)

    Jag har faktiskt inte förändrats så mkt som alla säger att man gör. DOck är det bara min syn på det. Tror jag blitat mer vuxen på många sätt. Kanske vant mig under graviditeten bara o inte kommer ihåg hur der va förut :)

  3. Otroligt :), kan det verkligen vara så svårt…:) En del människor är gjorda för att lösa problem ch andra är gjorda att skapa dom, du stötte på ett gäng skapare helt klart :D

  4. Ehm… Får de INGEN utbildning på det där stället? "Här är en kassaaparat, här är varorna, här är kunderna, var så god och jobba" Eller vad? Jösses..

    Svar: Tackar tackar =)

  5. Svar #2: Njäe.. Jag tror faktiskt att en hel del av de inläggen jag skrev i början, var de bästa.. Jäkligt synd att man inte kan plocka fram dem, som besökare.. Då var där en massa glädje, ilska, frustration och framför allt kärlek i inläggen.. Nu är de inte fullt så personliga.. Förmodligen beroende på att mycket av mitt liv kretsar kring B, och han hade inte blivit glad om jag har skrivit för intimt och personligt om honom eller oss.

  6. Ullisar, för att du hade rätt en gång och råkade vara kund vid det tillfället så gör inte det dig berättigad att använda det fula och helt falska uttrycket….. ;)Men bra gjort=)

    Krams

  7. oj oj kanske kan vara så att just den butik ni besökt inte har varbergs trevligaste personal, känner mig själv lite utmobbad när man är där då de ganska snabbt kan se att jag inte är en surfbrud och då inte heller skall ha samma trevliga bemötande som riktiga surfers. och som du redan vet så är det ju väldigt sälla kunden har rätt när det uppstår konflikt i butik=)

  8. Kotteby: dom är garanterat släkt och heter Glenn, båda två. :D

    Kakan: not to worry, du uppmärksammade ju och det är apselut giltigt laga förfall!

    Petra och Petra: så har jag inte tänkt på det men jisses va rätt du har; trouble-maker får en helt ny innebörd i sin översättning! och, tacktack!

    t0tta: nä, det kan jag aldrig tänka mig. varken charm- eller mattekurs… typ.

    Julia: äsch, kunde gifetvis inte låta bli!!

    Rebecca: jag är också en mes. fast jag gillar inte onödigt bök och stök. opraktiskt liksom.

    Maddah: höh, I know! men sällan är ingen regel ;) tydligen…

    Sofie: soon you'll know kompis! i höst hamnar du ju också på rätt sida disken!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *